söndag 23 augusti 2009

Söndags steken med vinbär.

Idag har dagen ägnas åt vinbärsplockning och matlagning.
Komponerade ihop en stek med yorkshirepudding och sås.
Äh, föresten här kommer receptet.
Jag får alltid skäll av min man att jag aldrig skriver upp det jag gör så då gör jag väl det på bloggen då.
.
Söndags steken med vinbär:
ca: 1½ kilo stek av nöt eller älg
kryddning:
½ dl . olivolja
10 blad färsk salvia
en hand full färsk fransk dragon
2 msk torkad rosmarin
salt
svartpeppar
½ - 1 dl soja
.
blanda allt i en skål
.
10 klasar röda vinbär
2 st morötter skalade och skurna i bitar
2 st gula lökar i skivas i klyftor
.
lägg steken i en stekpåse och häll över kryddblandningen.
lägg in morötter, vinbär och lök på och runt steken.
förslut påsen och klipp ett hål i påsen.
sätt in steken i kall ugn och sätt ugnen på 200 grader.
Den tar ca 2 timmar eller om man vill att den ska "falla sönder "så lite längre.
Steken blir saftig ändå.
.
Snabb inlagd gurka
.
under tiden så hyvlade jag en slang gurka med osthyveln.
blanda till :
1 dl matättika
1 dl vatten
4 msk socker
och salt efter smak.
.
rör till sockret smält
lägg gurkan i en skål och häll över lagen.
.
Yorkshirepudding, glutenfri
.
1 ½ dl bovetemjöl
1 ½ dl glutenfritt mjöl ( utan majs stärkelse)
1 tsk Chia ( kan uteslutas)
1 tsk bakpulver
4 dl laktosfrimjölk eller ½ dl laktosfri grädde 3 ½ dl vatten.
.
vispa ihop allt till en jämn smet.
.
tag en muffins plåt och häll rapsolja i botten på formarna ca 1-2mm.
Häll i smeten i formarna. Grädda 15 -20 min i 200 grader. Gör ett stickprov och se att det inte fastnar smet på stickan. Då är de klara.
Om du har varmlufts ugn så går det bra att ställa in yorkshirepuddingen när det är 20 min kvar på steken.
.
När steken är klar, öppna påsen försiktigt och tag ut steken.
Häll vätskan genom en sil i en gryta och ställ på spisen. Värm upp och tillsätt 2½ dl laktosfri grädde. Toppred med glutenfritt mjöl eller rismjöl till lagom tjock konsistens.Koka upp såsen.
Smaksätt om så behövs med salt och peppar och lite soja för färgens skull.
.
Skär upp steken i skivor.
Servera steken med sås, yorkshirepuddig, kokta morötter, salladsblad och snabb inlagd gurka.
.
Ge gärna en kommentar om du tyckte det var gott.
.
/H
.

Inga kommentarer: