torsdag 4 februari 2010

Miljö Torsdag

Tänk er doften på "Björnklister". Den doften glömmer jag aldrig. Det var det enda klistret som fanns att tillgå i skolan när jag gick på lågstadiet.
Vi var hemma en dag och Y- dott skulle limma papper. Vi hade inget klister hemma så jag sökte lite på internet och hittade lite olika recept på klister gjort på stärkelse. Det enklaste är om det finns tapetklister i pulverform. Det är gjort på cellulosa, ett miljö vänligt alternativ.
Men det hade vi inte hemma heller.
.
Hemmagjort Björnklister
.
Då hittade jag ett recept på klister gjort på potatismjöl. Jag testade att göra ett klister där man blandar :
ca. 2 msk potatismjöl och ca 6 msk vatten eller mer,
det beror på vilken konsistens man vill ha på klistret. Jag ville att det skulle bli ungefär som en tjock vaniljkräm.
.
Sätt allt i en kastrull och värm upp blandningen under omrörning, Det ska precis bara bubbla upp innan man tar det från spisen.
Hur får man då klistret att lukta björnklister? Enkelt, tillsätt 2-3 droppar bittermandelolja.
Jag fick många fina barndomsminnen av doften.
Eftersom jag håller på med naturkosmetik så konserverade jag klistret. Men det är inte nödvändigt. Det är ju så enkelt att göra nytt.
.
För vuxna.
.
För vinter trött hy:
Ett recept på ansikts peeling/ansiktsmask
20gr Azdukibönor
20gr mandelkärnor
½ dl torkade ringblommor
½ dl torkade lavendelblommor
½ dl torkade rosenblad
1 msk malen carrangentång (ev. ris- eller potatismjöl)
40 ml kaolinlera (el. havregryn.)

mixa allt med en stavmixer till pulverform.
Detta recept går att variera beroende på vad man har hemma. de torkade blommorna kan uteslutas.
.
För att få en kombinerad peeling mask och anskitsmask gör man på följade sätt.
Tag ca 1 tsk av blandningen och blanda med valfri olja.(ev. en droppe eterisk olja) till en tjock gröt.( Jag använder oftast pumpaolja. )
Massera ansiktet med blandningen i ca. 4 min.
Därefter baddar man ansiktet med vatten.
Ansiktet blir kladdigt, nu låter man detta få verka i ca: 15- 20 min.
Vila då och lägg ett par tunna skivor gurka över ögonen.
Torka av ansiktet med bomulltussar och badda av med gurkvatten av en bit riven gurka. Till sist smörj in ansiktet med olja.
Sov på saken.
Tvätta inte ansiktet dagen efter utan smörj ytterligare med olja igen.
.
Att göra miljövänliga fingerfärger, såpbubblor, play-doo lera och mycket annat hemma är miljöbesparande. finns massor med bra recept att söka.
Att göra som egen naturkosmetik är också ett billigt och miljöbesparande alternativ.
En bra dag till er alla.
.
/H

2 kommentarer:

Gela sa...

Tack för tipset. Ha en fin fin dag/Gela

Annika sa...

Huuu hade en i klassen som åt björnklister.. glömmer det aldrig!! men vad bra med dina recept där på klister o så.... ska sparas... Kram Annika