söndag 2 augusti 2009

Friterad camembert med hjortronsylt


I Umeå pågår det just nu Nolia mässan. En av höjdpunkterna på mässan är livsmedels avdelningen.

Där finns en hel del roliga saker att provsmaka och köpa. Ett företag från Finland återkommer varje år mässan är i Umeå och de säljer friterad camembert med hjortron sylt.

Jag satt i bilen på hemväg efter att ha skjutsat E-dott till Bio igår och deppade lite över att jag inte ätit friterad camembert på 9 år. Just för att smeten innehåller ägg och vanligt vetemjöl.

Då började ett recept forma sig i mina tankar och jag tänkte ut i grova drag hur jag skulle göra frityrsmeten.

När jag kom hem så började jag blanda ihop ingredienserna och testa att fritera det. Efter ett par försök så var smeten klar.

Jag kokade hjortronsylt. Min man körde och köpte ost.

Vi testade att göra friterade lökringar först. Det var också 9 år sedan jag åt. Det går inte med ord att beskriva hur gott det var. Jag vet att det är onyttigt men efter att inte ätit friterade bananer,räkor, lök och camembert på så många år, njöt jag i fulla drag.

Så här är receptet som jag hittade på:
.

Frityrsmet

4 msk rismjöl
2 msk tapiokamjöl
2 msk glutenfritt vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 msk laktosfri grädde
4 msk vatten
.
Blanda alla torra ingredienser. Häll ner grädde och vatten
och vispa ihop till en jämn smet.
Nu är det bara lägga ner i frityrsmeten
vad man önskar fritera och sen i en kastrull med upphettad olja.
Jag använde rapsolja.

Se till att inte smeten tar i botten av kastrullen
för då fastnar den i botten.
.
.

Vi myste, åt och njöt. Lyssnade på musik och hade trevligt.
.
/H
.

Inga kommentarer: