torsdag 7 januari 2010

Torsdag och miljöuppmaning.

Jag är ute i sista minuten som vanligt. Men här kommer min miljöuppmaning.



Sussie, kommer att lägga ut din logga från din blogg också.

Jag gillar att kunna använda något man har hemma och göra något nytt av det.


Hur många har bad handdukar i mini storlek? Jag har en massa sådana. De är för små för att linda om kroppen och för stora för att ha som ansikts handduk. Syrran använder dom till att linda om håret.

Då kom jag på att jag fick av svärmor en gång för länge sedan en hårhandduk som var sydd och formad och med en knapp som man fäster fast i nacken så att skapelsen inte lindas upp och ramlar av.
Sagt och gjort. Jag ritade av den och letade fram några handdukar.

Det blev totalt 13 st gjorda i olika färger.

.
Här har jag ritat av och gjort ett mönster.
Man får ut två stycken av en liten bad handduk.
Sy runt den yttre kanten. Här på bilden till vänster. vänd den så att sömmen kommer inåt. Vik in ca 1,5 cm så det bildas en kanal i den raka sidan, till höger på bild.

Så här ser den ut.

.

Man sätter den bredaste delen i nacken stoppar in allt hår vrider runt den och fäster allt med knappen.


Sy en kanal och trä in ett gummiband.
Sy in en ögla av anoraksband i länst ner i den smala delen
eller som jag använde vävda band.
Kommer med en bättre beskrivning.
Om någon är sugen på att göra en sådan här.
.
Fråga gärna.
.
/H
.

1 kommentar:

meas vardag sa...

Oj! En sån har jag aldrig sett! Så annorlunda och kul! Må så gott! /Anna