torsdag 21 januari 2010

Miljö torsdag.

Jag tänkte jag skulle skriva om bananer och dess färd från plantagen.
Efter en föreläsning om detta av en väninna till mig köper jag bara ekologiska ,helst rättvisemärkta bananer.
Hjälp de som arbetar på plantagen, naturen och oss själva.
Fundera lite på varför butiks biträderna lägger upp bananer med bomullshandskar???
.
Jag ger er några länkar att läsa. Jag skulle kunna skriva en hel uppsats om denna ört.
.
.
.
.
.
Om nu giftet sprutas på bananernas skal och plantor som sen rinner ner på marken vid kraftiga regn, så kan väl var och en förstå att hela bananen är full av gift, som sugs upp från marken.
Plastpåsarna eldas upp ibland eller får ligga i en hög på marken. Dessa har ju massa gift i sig också. Dessutom vid ett kraftigt monsunregn spolas påsarna med floderna och ut i havet. Giftet tar död på fiskar och vattenväxter och så har vi de blå påsarna som sköldpaddorna tror är maneter. De äter plastpåsarna och kvävs till döds.
.
Tänk på det nästa gång en banan klase slinker ner i matkorgen och föresten behåll vantarna på.
.
/H

2 kommentarer:

Annika sa...

det är nästan så man inte törs äta bananer.... köper kravodlade när de finns.... de är godare.. Kram annika

Granne med Selma sa...

Har hört det förut, men är glad att bli påmind. Det är ju inget annat än snålvattnet som rinner till när man väljer besprutade bananer framför ekologiska...