måndag 25 januari 2010

Städa varje freda' och varenda Jul, det tyck' int' ja' e' kul.


Jag har en förmåga att skjuta upp saker till morgondagen. Åtminstone när det gäller att plocka fram dammsugaren och skurhinken. Det tråkigaste jag vet är att städa. Jag hittar alltid på en massa annat som är MYCKET roligare, som att pyssla och dansa tex.
Detta plockande av tidningar, böcker, leksaker, pennor, reklam, tomburkar, flaskor,tvätt som ligger framme,skor,vantar mössor och kläder o.s.v.
.
Detta är en bra-ha-skrubb i mitt barndomshem.
.
Men nu har jag kanske lösningen på problemet! En städorganisatör på nätet. Någon som talar om för mig var och vad jag ska lägga mitt krut på vecka för vecka,för att få det i någorlunda ordning här hemma.
.
Hela familjen ska bli engagerad, har jag bestämt, så även jag.
.
Hemsidan jag hittat heter:
.
Det är en amerikansk hemsida som ger dig tips och hjälp att dag för dag, vecka för vecka beta av varje rum, skrymslen och vrår i jakt på att få ett organiserat hem. många bra tips finns där. Mycket motivation och uppmuntran. Sen kan man ju ta en del med en nypa salt.
.
"Clean the sink" är det första man blir uppmanad att göra, dag ett.
Sen blir det mycket "clean the sink"Det är som en mantra.
Mår du dåligt- clean the sink.
Är du trött- clean the sink.
Är du glad- clean the sink.
Och för guds skull, gå inte och lägg dig förrän du har....
just det -clean the sink.
.
Sen fokuseras det på att det är kvinnan som har huvudansvaret i denna sajt. Det kan ju diskuteras Det är väl olika från en familj till en annan.
.
.Så går det på för att tillslut få ett rent och organiserat hem.
Visst låter det fantastiskt om det funkar?
Det finns t.o.m. en grupp på facebook.
Man kan också starta en grupp på deras hemsida.
Någon som vill haka på?
Hör av er i så fall.
Är man fler blir det roligare.
Jag tänkte kalla gruppen "Mitt livs städning", eller kom med ett annat namnförslag.
.
/H

.

Inga kommentarer: