torsdag 14 januari 2010

Miljötorsdag

Här är vi i full gång och renoverar vår tvättstuga.
(gillar inte furu och helst inte i en tvättstuga.)
.
.
I mitt miljötips focuserar jag mig på tvättstugan och runt i kring den.
Vi har många i vår familj som är överkänsliga mot tvättmedel och mjukmedel.
Vi använder parfymfritt tvättmedel som är miljömärkt.

Jag har provat tvättnötter ett bra alternativ och tvätten luktar frisk och gott. Men tyvärr är jag en av de som är överkänslig för tvättnötter. Beror kanske på att de följer med i tvättmaskinen hela tiden när man tvättar. Alla pratar om tvättmedel när det gäller miljön. Men glömmer bort en riktig miljöbov, mjukmedel.


Jag slutade med mjukmedel för många år sedan. Min syster får eksem av det. Jag tål inte heller det.

Jag har aldrig förstått vitsen med att först tvätta kläderna rena, för maskinen sköljer ju tvätten flera gånger, för att sen sätta mjukmedel i sista sköljningen och tillföra kemikalier igen i tvätten. Som också gör den kladdig och luktar kemikalieparfym. Det luktar inte ens gott.

Tvätten blir ju mjuk när man börjar använda plagget. vill man ha doft på tvätten, droppa eteriskolja i sköljmedelslsfacket i stället och då ekologisk olja förstås.

Dessutom så förstår jag inte de som sätter mjukmedel i handdukar och lakan! Då gnuggar man ju bara in kemikalierna ordentligt på kroppen. Vad är det för vits?
.
Vi använder luftavfuktare, en otroligt bra uppfinnig. Ett bra miljöval.
Tvätten luktar som om den hängt ute en blåsig vårdag.En luftavfuktare är bra för inomhusmiljön också. Speciellt om man, som vi ,har tvättstugan i källaren. Det blir inte så fuktig luft och innestängt. Vi eldar inte och då behöver man något som drar ut fukten.

Mina tvättstreck har dubbla rader. Det gör att plaggen torkar fortare.

Jag fyller mina maskiner och låter de inte gå halvfulla. Det sparar också på miljön och plånboken.

Nu kan jag inte komma på något mer.
.
Hjälp mig gärna med mer tips för tvättstugan.
.
Här är en länk till en sida från HSB faktiskt som tipsar om miljöval i tvättstugan . Riktigt bra faktiskt.

Har hittat recept på att göra eget miljövänligt tvättmedel, kommer med rapport om det när jag tillverkat och provat det.
.
Ha en bra dag på er alla.
.
/H

1 kommentar:

Granne med Selma sa...

Spännande med att göra eget tvättmedel! Det får du gärna testa och berätta mer om. Bra länk du la till från HSB. Det tar tid att surfa runt och leta efter bra sidor. Man blir så tacksam när någon gör det åt en :-)
Kram Sussie