tisdag 12 januari 2010

Pulsvärmare och spedetröja.

Just nu stickar jag pulsvärmare till E-dott. Hon ville också ha några fina,eftersom Y-dott redan fått ett par.. Så snäll mamma som jag är plockar jag fram stickorna, garn och pärlor.




Jag använder ett par tunna strumpstickor ,tror de är 1, 25 i storlek och 1-trådigt garn som jag köpt på Hemflit i Umeå.
Mönstret har E-dott valt själv.
Jag har snart stickat en färdig. tunnt garn och pillandet med pärlorna tar tid.
Men de är lätta att sticka.

Jag måste ju träna mig att sticka med tunna stickor. Jag har planer på att göra en "Spedetröja". Den ska stickas med stickor 1,5. Men jag blev så förtjust i modellen och vetskapen om att kvinnorna, framför allt i Skåne, hade dessa tröjor på 1700- och 18oo-talet gör det ännu roligare att ta sig an projektet.

.

Spede betyder sticka på skånska. alltså en stickadtröja. Man hade spedetröjan ovanpå särken och så sattes livstycket ovanpå. Tröjan var kort(slutade under bysten. )och var dekorerad vid halsringningen och ärmslutet med sidentyg och/eller sammetstyg ,spets och pärlor.

.

tycker att den passar lika bra i vår moderna tid.

Ha en bra dag alla.

.

/H

Inga kommentarer: