måndag 6 juli 2009

Strykande åtgång och pyssel.







Idag så är det stora tvättdagen och pysseldagen med Y-dott.


Hon klämde ur sig de här orden idag:

.
- Mamma, vet du vad man kan göra med tejp, papper och en gnutta fantasi?

- nä...

- Man kan göra mycket du, mamma!
.

Vi har hittat en hemsida med en massa pyssel för alla åldrar.

Den har varit flitigt besökt idag.


Har inte fått kläm på hur man sätter länkar i sidorna på bloggen med tänker göra en direktlänk dit när jag lärt mig detta.


Så idag har Y-dott sytt ett kuddfodral av tyg, hon tiggde till sig, från "Ohlssons tyger" igår.

Sen har vi testat att göra marknadsnogat från samma sida. Hon tyckte det var gott men det var för sötsliskigt i mitt tycke.

Jag bytte ut vetemjölet till glutenfritt mjöl istället och satte lite vaniljsocker i smeten också.
.


Här är Y-dotts skapelser. Kudde
och Marknads nogat.


.





Jag tänker inte skriva det receptet på min blogg utan ett annat recept på godis som jag tycker är godare.
.

STRYKANDE ÅTGÅNG
godis som jag kan äta...
.

4 dl socker
2 dl.grädde (laktosfri)
100g smör (jag äter smör. )
.
(Smör innehåller nästan ingen laktos.)
.
Koka socker, grädde och smör i 5-7 minuter.
Ta grytan från spisen.
.
Smält 200g mörkchoklad 70% i grytan.
Slå upp i form som är klädd med bakplåtspapper.
Låt kallna och skär i lagom stora munsbitar.
.
Det här receptet har jag fått av en god vän.
.

Det är svårt att sluta äta dom.

.

Den här konstiga skapelsen virkade jag i lördags. Den kallas för" Tawashi" en japansk disksvamp.

Tillförde lite glitter i svampen. Kanske det blir roligare att diska då....

.

Tawashi
.
Hittade mönstret på www.monsterarkivet.blogspot.com

.

/H.Y.

.

Inga kommentarer: