tisdag 23 mars 2010

Om miljö- den inre miljön.


Varför har människor mer hälsoproblem idag?

En stor del i detta är maten vi stoppar i oss. Hur bra kan det vara för kroppen att äta alla dessa ingredienser som ska göra maten mer färgrann, klumpfri, raffinerat och piffad.

Jag tror att i det långa loppet måste vi se till att få i oss så basmat i magen. inga tillsatser onödan.

Vad gör det med vår kropp? Varför är vi så sjuka. Varför skyller de på stress?

Jag tror inte samhället var mindre stressigt förr än nu. Jag menar alla bekvämligheter har vi. Elektrisk spis, diskmaskin, tvättmaskin, färdigbakat, färdiglagat, färdigfryst....

Allt är klart. Du behöver inte mer än att ta dig till en affär och stoppa maten, eller annan vara, i en korg och gå till kassan för att betala.

Du behöver inte ploga, så frö, vattna, skörda, göra eld i spisen, hugga ved, stå vid en bäck och tvätta, väva tyg, sticka, virka, sy kläder för hand, passa dina egna barn, laga mat o.s.v.
Ingen behöver träffa varandra längre. Sitta vid datorn eller så underhåller TV:n dig. Bilen tar dig från punkt A till punkt B.
Sjukvården är i det närmaste gratis här i Sverige. Läkare är mer kunniga, forskningen går vidare.

MEN ÄNDÅ. Blir människor bara sjukare och sjukare.

Då är det något som är väldigt galet.

Den yttre miljön är inte bra. Men jag tror att vi måste börja inifrån. Inuti kroppen. Bort med alla kemikalier först och främst. Inget genmanipulerat.

Allt ska vara rent, inte besprutat med insektsgifter.

Då först kommer vi att börja må bra igen.

Jag längtar till den dagen kommer.
.
.
Äkta vara


Heter en hemsida om hur det blandas friskt med allt möjligt konstigt i maten.
Läs och begrunda.
.
/H
:

1 kommentar:

Granne med Selma sa...

Hej!
Angående din fråga om uret:
Det har fungerat felfritt tills för något år sedan. Den stannade och går bara en kort stund när man drar upp det. Någon sa att ur kan vara känsliga för att flyttas, att det kan bero på nån liten lutning eller så... Jag fick uret av min pappa när jag var yngre. Han hade en gammal bekant som tillverkade sådana ur. Så jag fick det omålat och nygjort. Fast det är mycket som tilltalar mig med det - att min pappa valt ut det, att det är tillverkat i trakten och att jag själv fick välja hur det skulle målas. Nu gäller det bara att hitta någon gammal farbror som kan få igång det igen :-)

Kram Sussie