tisdag 6 september 2011

Funderar på att sticka en spedetröja.

I sommar fick jag rundstickor i storlek 1.5 av min mamma.
jag har länge velat sticka en spedetröja.
Det kommer att bli ett långtidsprojekt och mycket tålamod kommer att gå åt.
Vet inte ens om jag kommer att klara det eftersom den tar sån tid.
Men några saker är bestämda.
 Jag ska sticka mönsterbårder och modellen kommer att bli lika kort som den stickades förr.
Samma tajta figursydda form. Hade varit roligt att valka den också. 
Men den får inte bli tjock som pansar.
Den kommer att dekoreras med sidentyg, fina band och pärlor.
Jag har inte bestämt för färgen på tröjan. Gör jag den vit så går den  att färga i efterhand.
Det är synd att alla kurser på spedetröjor finns i södra Sverige.
Där finns stickset som går att köpa från hemslöjden i Skåne. Mönster, garn och stickor ingår.
Skickade efter en provlapp på det röda, men färgen är för rödgul.
Men där fanns många andra fina färger. Även färdigstickade finns men de är helt slätstickade och lite längre  modell än originalet.
 Här är länk till SPEDETRÖJA .

Eftersom jag har mina rötter i Skåne så känns det extra roligt att dra igång med detta projekt.
Jag brukar samla idéer och plocka ihop det mesta innan jag sätter igång.
Det gör att när jag väl börjar har jag hela tröjan klar i huvudet. Det ska sen bara göras.
Hm, bara och bara, här låter jag lite väl optimistisk.

Helst så skulle den varit klar redan. Det är ju nu som jag behöver använda den.
:
/H
:

Inga kommentarer: