lördag 21 november 2009

Arga Snickaren

Nu vet jag vad som saknas. Arga Snickaren.

Vi har ett fint stort hus. Jag har sjukt många idéer Men det blir aldrig färdigt, inte något. Jag trycker på , lockar, pockar och uppmuntrar, hjälper till, har tålamod. Men , nej, det blir inte färdigt ändå. Jag anlitar snart denne snickare, men kruxet är att vi inte skulle ha råd.

Jag har full förståelse för min mans intresse med jakt. Hela hösten går till detta intresse, varje helg.(Men han har ursäkter resten av året också.) Jag går runt i allt ofärdigt här hemma.

Hur många skulle stå ut, av er, med ett kök som ser ut som ett bombnedslag. Ja, kaklet har jag redan berättat om, men det är mer..... Vad sägs om ett omålat skafferi på utsidan?Ett fint skafferi är det. Ett gammeldags skafferi som man går in i , men ändå.
Ett hål ovanför kylskåpen där det är utrivna köksskåp. Gamla tröga lådor á la 30- tal. Rosa köksluckor á la 80- tal. Som tur är i en diskret rosa som inte sticker ut så mycket.
Ett gräsligt ful plastmatta i köket i aprikosmelerad färg, all skit syns.
En lustigt tillbyggd bänk som skulle vara tillfällig. Diskmaskin intryckt i en hörna med spishällen ovanpå. Vi skulle ha de så så länge, som han säger..... Jag blir bara mer och mer irriterad.

Så blir jag sjukt störd, för han tycker ,som jag att , att man ska laga mat med bra basvaror och från grunden. Kan ni tänka er hur vi jobbar på i detta kök? Tänk dig när en ska tömma diskmaskinen, en annan lagar en sås och en tredje steker biffar.
Jag har kompisar som har rena rama drömkök som är tagna ur vilken inredningkatalog som helst och de steker Mamma Scans köttbullar på spisen och stoppar in en färdiglagad potatisgratäng i sin varmlufts ugn. Ok, jag har faktisk en varmlufts ugn också, så jag ska inte klaga, som min man, gärna påpekar för mig.
Sen har vi ett fint köksbord också. Det är ju bra.....
Jag har till och med ritat hur det ska se ut. min man har inget sinne för inredning. Men han har massor med åsikter, om allt. Det mesta går ut på att inte behöva göra mer än nödvändigt och gärna med sparringskenor ( hur snyggt är det?)
Vi har kommit överens om, äntligen, hur vi ska placera köksinredningen, vilka luckor vi ska ha, bänkskivor, golv, tak, lampor . Ja, allt är klart. Det tog bara 6 år för oss (honom)att bestämma det. Ska det nu ta 6 år till innan det blir gjort?
Hur många hade stått ut? Mitt tålamod är snart slut.
Man ska inte skaffa ett hus om man inte tar hand om det.
Vi skulle nog inte gjort det i alla fall.
Jag brukar tänka att det är väl inte hela världen om det ser ut som det gör.
Men ibland så skulle det vara kul att kunna dra ut en låda som glider lätt, en härlig planlösning i köket så det går snabbt och smidigt att laga mat.
Kanske i mitt nästa liv....
.
/H

Inga kommentarer: