söndag 14 juni 2009

Det blåser och regnar.

Fy, vad tråkigt sommarväder. Det regnar och blåser kallt. Det är tur att det är varmt och skönt inomhus. Nackdelen är att Y -dott blir rastlös. Hon har så mycket energi i kroppen. Så en sån här dag blir det väldigt lite utomhus aktiviteter.
Vi har ätit en god middag hos mina föräldrar. Ett recept från viktklubben, faktiskt , som vi har gjort om lite. Gott och nyttigt blev det.
Jag kan inte äta kyckling,bacon och inte potatis.Så det bytte vi ut mot kalkon,Vindelrökt älgkött och ris istället och så en philadelphiatårta hade vi till.


KALKONFILÉ MED BACON OCH VINDRUVSSALSA
.
för 4 personer
.
500 gr. kalkonfilé
1 msk ghee (smörolja som du lätt gör själv.)
salt och peppar
1/2 tsk paprikapulver
1 tsk oregano (ekologisk)
Bacon och vindruvssalsa
70gr bacon
eller (vindelrökt älgkött ca: 15-20 gr. beroende på hur starkt rökt smak man vill ha.)
100gr. purjolök i fina skivor
200gr. blåa vindruvor i halvor
1 st avokado i tärningar
.
100gr.sallad
200gr. cocktailtomater
.
Philadelphiatårta
.
1/2 rödlök fin hackad
1 vitlöksklyfta pressad
en burk 200gr philadelphiaost
1-2 dl creme fraiche eller ett magrare alternativ är turkisk yoghurt.
svartpeppar och ev. salt
blanda alla ingredienserna i en skål smaka av med peppar och salt.
klart.
.
servera med kokt jasminris
.
Gör så här:
Dela kalkonen i stora tärningar. Stek kalkonen och krydda med salt, peppar, paprika och oregano. Stek kalkon klart på svag värme.
Stek bacon(eller rökt älgkött eller annat rökt kött) med purjolök och vindruvor i en ren stekpanna. Avsluta med avokado i stekpannan.
servera med sallad och ris.
Denna mat är väldigt enkel att göra och väldigt god.
Receptet på Ghee har jag fått från en hemsida där man kan läsa om fördelarna med att använda ghee istället för vanligt smör och från recepthjälpen.
Jag hänvisar till denna sida om du vill göra GHEE.
http://www.recepthjälpen.se/ - gör din egen ghee.
.
När jag skriver detta inlägg så står någon och säger -mamma titta här. Mamma titta,titta vad jag gör nu. Titta hur långt jag kan gå ner i spagat. Mamma kan jag få godis, mamma titta här och titta HÄR,men titta då mamma.
Detta betyder alltså full uppmärksamhet på henne vareviga sekund.
Så nu får hon all min uppmärksamhet.
.
/H
.

Inga kommentarer: