tisdag 23 augusti 2011

En laktosfri och glutenfri efterrätt- Hellas tröst.

I veckan som har varit, har pyssel sidan fått stå åt sidan.
Min andra väska som jag börjat på är inte klar ännu.

Mina dagar tillbringar jag just nu i trädgården,
efter jobbet då vill säga.
Det är härligt med hösten när man kan plocka in allt man skördat.
Men jag fryser in allt
. Jag är för trött på kvällarna för att ställa mig att safta och sylta.

Jag har snart ett jätte äppelträd att skörda.
Vi har en sorts vinteräpplen.
 Äppelträdet fanns redan på gården när vi flyttade in i vårt hus.
De är sura att äta som de är,
men gudomligt goda till att baka i ugnen,
 göra mos och saft av.
Finns ett recept som vi gör lite nu och då på hösten.

"Slätbonns tröst"
 Den innehåller
Havregryn, äppelmos, och vispad grädde.
Men eftersom jag inte tål havregryn,
 har jag bytt ut dem mot boveteflingor istället.
Inbillar mig att jag är nyttigare också.

                   Så alltså -" Hellas tröst" - får den heta istället.
Har tyvärr inga särsklida mått.
-Rosta boveteflingor i en stekpanna med lite olja eller
 fett till de är gyllenbruna. Låt svalna.
Vispa den laktosfria grädden.
Varva i en skål :
boveteflingor, äppelmos, vispad grädde,
 boveteflingor, äppelmos och vispad grädde o.s.v.
i tunna lager.
Ät med en gång
eller spara till dagen efter då den är ännu godare.
:
:)
/H
:

Inga kommentarer: