torsdag 2 februari 2017

Snart klar med städingen av mitt syrum och lite om köket.

Som jag har plockat och burit grejor de närmaste veckorna!!!
Först och främst har äldsta dottern flyttat hemifrån (snyft) och
en omflyttning till ett annat rum för yngsta dottern.
Så nu har Carls två rum blivit ett gästrum och ett syrum kombinerat gästrum
(...och övernattningsrum när maken snarkar som värst..)
Vi kallar dem Carls rum då förra ägaren av vårt hus hade en son som hette Carl och bodde i de båda rummen och hans namn har fått stå kvar på dörren.
Det är mysiga rum med vitmålad träpanel i taket och träplankor på golvet. Det enda jag gjort är att måla väggarna ljusare. Ägaren dessförinnan hade förkärlek till grönt. Både på fasaden och inomhus. Jag må gilla gammeldagstapeter med den var alldeles för oliv/militärgrön och hade mer passat i en allmoge gård. Så det målade jag över i barnrumsfärger då ungarna var små. För att sedan bli målade väggar i vitt.
Just funderar jag på att tapetsera om i rummen, men jag har svårt för att bestämma mig för vilken tapet jag ska välja.

Men för att återgå till städandet, så har där helt plötsligt blivit lediga garderober som kan utnyttjas.
Vi har flyttat upp två garderober i vindsrummet och gjort en helvägg med garderober så där är nu fem stycken. Alla mina tyger, alla mina garner är uppflyttade och dessutom är det nu en egen garderob till alla gardiner till de elva fönster som finns på övervåningen och vindsvåningen + punschverandans tre fönster.
Två lagerhyllor bars också upp i vindsrummet. En massa plockande och rensande bland alla projekt blev gjort och helt plötsligt har jag ett arbetsbord att jobba vid.
Totalt har det flyttats om i åtta garderober, två lagerhyllor och ett skåp. Det är otroligt tidskrävande men så himla skönt att det nu snart är klart.
Jag har sorterat bort tyger som jag aldrig kommer att sy något av och provar sälja.
Jag har skänkt bort en del kläder till välgörenhetsbutik ,
även lite barnleksaker som döttrarna inte ville ha kvar.
Jag har även skänkt bort tonårskläder och
 gardiner från tidigare bostäder jag bott i,som är alldeles för korta längder på.
Det är en härlig känsla att kunna se uppstädade ytor kan jag lova.
Det kommer att sättas upp lite hyllor,städas ett skrivbord och
sen kan jag göra det mysigt och trevligt i mitt syrum.
Efter det är klart kan jag koncentrera mig på att göra fint i vindsrummet för kommande gäster.
Bilder utlovas så småningom.


Här är bilder från vårt kök för många år sedan. Före och efter vi rev ut plastmattan.
Varför visar jag det, undrar ni säkert?

Snart åker plastmattan ut ur köket.


Slipar golvet i köket.

Nymålat golv och vårt fina skafferi.

Jo, för en annan rolig sak som kommer att hända,
 är att vi nu äntligen planerar att fortsätta renovera vårt kök.
Vi kommer att starta med bygget nästa sommar.
Ikväll har vi bläddrat i inredningstidningar och rivit ut sidor med idéer och önskemål.
En moodboard ska skapas med våra tankar.
Det kan vara ett citat ur en text som passar vårt tänkande.
Färger som tilltalar. Mönster vi tycker om.
Praktiska lösningar. Luckor som vi båda tycker om.
 När vi är klara med det så sätter vi oss ned vid ritbordet och beslutar det sista utseende mäter och passar in skåp.
Kan bara påpeka att vi har redan hunnit flytta spisen tre gånger ikväll.
Vi har mer än ett år på oss att planera,
spisen lär vi nog flytta på fler gånger i tanken och på ritbordet.
Ett annat önskemål är att göra köket så tidsenligt det går,
men en del kompromisser kommer det nog att bli för att det ska bli praktiskt.
I och med dessa planer och rivande av tidningssidor,
 har en hel hög med gamla inredningstidningar åkt i pappersinsamlingen.
Bara det liksom.
Innan dess ska vi göra alla andra projekt klara, punschverandan, SPA:et i källaren, trapphuset,  en vägg på utsidan växthuset. Ett nytt bord i växthuset. Trädgårdsbestyr och förhoppningsvis njuta av lite ledighet.
Fortsättning följer.

Ha det gott och lev väl.

Helén




Inga kommentarer: