tisdag 9 juni 2009

En panik lunch

Jag älskar Thailänsk mat. Den är smakrik och ganska så fettsnål. Jag glömde ta med lunch till jobbet och beställde mat från en Thai restaurang. Det är en av de få restaurangerna i Umeå som serverar mat för en allergiker.
Jag måste alltid kolla innehållet. Med det finns ett par rätter som jag alltid kan äta.
Tyvärr så hade nog kocken fått snedtänding idag för det hamnade ingredienser som jag absolut inte kan äta. Där ibland MAJS.
Jag måste säga att de är väldigt hjälpsamma och trevliga på
Amphigas i Umeå men tyvärr så mår jag riktigt kasst just nu. Har magsmärtor och mår illa. Om jag ska beskriva min mage så är den svullen som en långt gången graviditet och då överdriver jag inte. Jag kommer att vara så här i en månad ungefär. Folk tror att jag väntar barn och att jag äter väldigt mycket.
Vardagen blir till ett enda stort besvär. Jag måste kolla allt innehåll. Varför sätter man majsstärklelse i en Yoghurt tex?
För att inte tala om att resa. Det händer ibland att jag är utan mat en hel dag när vi reser. Hellre det än att bli sjuk.

Jag måste säga att överlag så vet restauranger väldigt lite om matallergier och vilka följder det kan bli om en överkänslig person får i sig fel mat.
I Finland har de flesta restaurangerna inskrivit i sina menyer exakt innehåll och om det är gluten, laktos och äggfritt osv.
Hur svårt hade det varit att skriva in det i listan? Jag menar mataffärer tar hem mer och mer mat för överkänsliga personer. Är inte det tillräckligt för att hela branschen ska ta sig en funderare?


/H

Inga kommentarer: