måndag 11 november 2013

Stickad pippitröja.

För några år sedan stickade jag en Pippitröja till min yngsta dotter som mer blev en tunikaklänning än tröja. Jag ville att den skulle vara så där lång som pippi hade den.Jag gjorde den  mer figurformad och i barnstorlek. Men den tröjan Pippi bar var en vuxentröja som hastigt och lustigt sattes på henne för Skådespelaren Inger Nilsson  var frusen under inspelningarna av filmerna. Tröjan är ursprungligen en Gotländsk fisketröja men blev efter pippifilmerna känd som Pippitröjan.

Pippi Långstrump. Bild lånad någonstans från nätet.

  Jag har alltid själv velat äga en sån tröja, men fick aldrig någon av mamma, trots att hon gjorde väldigt många fina stickade plagg till mig.
 Inte heller har jag kommit mig för att själv åstadkomma att sticka en tröja på alla dessa år.
Som bekant stickar jag på en spedetröja och det är jag vet inte hur många tusen maskor på en sådan.
Den stickar jag på då och då på när lusten faller in. Senast för två veckor sedan hittade jag 100% silkestråd från något gammalt manufakturlager. Jag har samlat på mig några rullar som jag tror kommer att harmonera i färger med det tyg jag kommer att använda.
Tanken är att jag ska brodera på tröjan.
Egentligen vill jag att den ska vara klar NU så att jag kan få dekorera och brodera med silketråd, silkes tyg, band och pärlor. Men, som sagt, det blir inte förrän flera tusen maskor till.


Min Pippitröja- mönster från Drops Garnstudio
Jag var helt och hållet tvungen att vila mig ifrån den en stund. Tillfället bjöds då jag släntrade in på en garnbutiken Hemflit i Umeå för att köpa kroknålar och fick syn på en korg med alpackagarn för endast 20kr / nystan. Det kunde jag helt enkelt inte missa. Jag köpte garn i de klassiska färgerna för en vuxen pippitröja. Det går väldans fort att sticka på stickor nr.5 och snart har jag stickat fram- och bakstycket färdigt på rundstickor. Det mönster jag använt är från Drops Garnstudio och det är även garnet. Ursprungligen stickas den på mycket tunnare stickor och man stickar en typ av resårstickning. I boken "Fiskartröjor och andra tröjklassiker" av Uuve Snidare finns originalmönstret till tröjan. Finns säkert att låna på biblioteket.
Jag gjorde det lätt för mig och valde en slätstickad version.
Där får inte vara några krusiduller.
Det måste bli resultat snabbt för att kompensera mitt evighetsprojekt
- Spedetröjan.
:
/HElla
: )
OBS! En liten uppdatering. Den är äntligen klar. Det tog väldigt lång tid. Ett riktigt UFO. Här är den : Färdigstickad pippitröja av alpackagarn..
Håll till godo.  

Inga kommentarer: