söndag 16 september 2012

Köpt garn till min spedetröja.

Nu äntligen har jag tagit mig i kragen och
 köpt garn till min spedetröja jag ska sticka.
det blir vintervitt garn.Jag valde Drops alpacka.
Mjukt garn och så går det att tova lite.
Egentligen ska det vara vanligt två trådigt ullgarn.
 Mönstret har jag hittat i en bok.
Där finns förslag på olika mönsterstickningar man kan göra.
Det är många beslut nu.
Enda nackdelen är att mönstret på tröjan är uppstickat med rundstickor nr.3.
Jag kommer att sticka på rundstickor nr. 1½
Så det första jag måste göra är att räkna om mönstret och
 sticka en provlapp.
Det blir dagens uppgift.
Men först en runda i trädgården och
 växthuset för att titta till grödorna.
Hösten är verkligen här.
 Alla blad både i och utanför växthuset har börjat gulna.
Både vemodigt och vackert.
Panoramabild inuti växthuset.

Örter och vinranka. Tittar man ut ser man äppelträdet och
 pallkragarna med odlade grönsaker.

Här sitter för det mesta min mamma och
 handarbetar. Det är en mysig hörna.
 
Nu har i alla fall dagen blivit ny innan jag publicerat detta och
 jag har stickat provlappen färdigt.Jag har valt mönstret på tröjan.
 Nu återstår det att räkna om mönstret.
Garnet är härligt att sticka med i alla fall.
:
/Hella
:

Inga kommentarer: