torsdag 18 februari 2010

Oj, en vecka har gått redan......

.......och det är torsdag. D.v.s. miljö torsdag.
Jag har funderat lite på vad jag ska skriva om. Känner att det blir svårare för varje vecka att komma med något nytt och smart.
.
Då kom jag att tänka på denna växt som jag köpte från en handelsträdgård i Obbola.
Växten heter Stevia. Sötflockel heter den på svenska.
Jag hade aldrig hört talas om den innan.
Men dess blad är 10- 30ggr sötare än socker.
finns inga kolhydrater i växten och den är kolesterol fri.

Fröer finns att köpa på fröer.nu där denna bild också kommer ifrån.

Visst är det fantastiskt? Men livsmedelsindustrin är misstänksam till denna växt.

Det är ett helt biologiskt sötningsmedel som inte skadar eller lagrar sig i kroppen.

Den är inte godkänd som sötningsmedel i USA tex.

Men i Japan används den flitigt som sötningsmedel i allt som inte innehåller vanligt socker.

I Japan är aspartam och andra kemiska sötninsmedel förbjudet. Ändå är de den största tillverkaren av dessa ämnen till andra länder.

Är inte det märkligt?

Jag har torkat dessa blad och förvarar dem i glasburkar.

Tyvärr så blir det en liten bismak av de torkade bladen och man behöver ytterst lite till en kopp med te.

Men det finns vitt Stevia"strösocker". Att köpa på nätet. Det kanske finns på hälsobutiker också.

Jag äter inte mat med kemiska sötningmedel. riktigt socker/ råsocker är det som gäller. Jag tror inte på att äta i sig kemiska ämnen som kan skada nervsystemet och har andra otäcka bieffeketer.

Jag har dock en last och det är tuggummi. Idag är i princip alla tuggummin med kemiska sötningmedel. Min mage tål det inte riktigt. Men ibland vill jag kunna stoppa ett i munnen när man vill känna sig fräsch.

Jag har sett på nätet att det finns att köpa tuggummi med Stevia. Måste nog beställa hem.

Den inre miljön är minst lika viktig som den yttre.

.

/ H

.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan!
Jag såg att du hittat tuggummi med Stevia på"nätet" men vart??? Helt klart spännande!
Då man faktiskt vet att Stevia ska vara bra för tänderna!*LER*Svara gärna till mail dolphin76@home.se
om du vill.Mvh.H.S