torsdag 11 februari 2010

Miljö torsdag.

Umeälven förra sommaren.
.
Vi har jordvärme i vårt hus. Det installerades andra året vi flyttade in i huset.
.
Hade kanske varit roligare att bygga ett nytt kök, men det sparar både energi och pengar att borra för jordvärme resonerade vi.
.
Gamla kylskåp och frysar är också ena riktiga energislukare. Det fick vi erfara ganska snabbt när vi väl var inflyttade. Kylskåpet gick konstant upptäckte vi och det blev is längst ner vid dörren. Men vad kan man begära av ett kylskåp från 70-talet(Huskvarna)? Det fick bytas ut när mjölken surnade för femtielfte gången den sommaren.
.
Sen var spisen från samma årtal. Den hade både ugn i övre och undre luckan, en Huskvarna.Vintage, tänkte jag.
Den övre ugnen var skinande ren. Vi klurade ut att det var för att spisen hade en klocka och timer. Ställde man klockan rätt så skulle det nog fungera, trodde vi. Men jag vet inte att det har bytts så många säkringar som då i vårt hus.Tillslut luktade det spisen bränt. Den spisen fick bytas.
.
Ingen diskmaskin fanns det. Lyx, men för husfridens skull, fick den köpas.

Så här står vi nu med nya vitvaror och jordvärme i marken, men ett gammalt kök.
Men oj, vad vi sparar energi!!
.
Oj jag höll på att glömma köksfläkten, också den från 70-talet...just det Huskvarna. Den fullkomligt skriker i ordets bemärkelse att den behöver bytas ut.
Det blir nästa inköp( innan det blir nytt kök).
.
Vad ville jag säga med det här då?

Gamla vitvaror bör man byta ut. De förbrukar mycket ström och kylskåp och frys kan innehålla freoner, giftig för miljön.
Kan också löna sig att byta ut gamla elledningar och proppskåp.

Har man inte vattenburen uppvärmning så minskar energiförbrukningen genom att byta el- element, golvvärme är också ett bra alternativ.Yllesockar, ett annat alternativ.
.
Mitt tråkiga bidrag denna torsdag.
.
Vad jag mer skulle vilja ha är solpaneler och en egen vindmölla och något att elda i.
/H

1 kommentar:

Granne med Selma sa...

Vi bytte ut alla våra vitvaror i köket inför jul. Det känns bra. Vår tvättmaskin däremot.... OJ! den SLUKAR nog energi. Sen tror jag den äter strumpor också. Alltid någon som fattas :-)