tisdag 8 januari 2013

Mössor, två virkade.

Julen är över och nu kan jag visa juklappsmössan jag virkat.
Min och dotterns mössa.
 Den vita mössan är den modell jag virkade i våras till alla
andra utom till mig själv. Nu har även jag ett exemplar av mössan.
Det har gått åt ca: 100g garn var till båda mössorna.
Mönstret till den vita mössan hittade jag på nätet.
Ursprungligen var mönstret ämnat till ett par vantar.
Men jag räknade om mönstret och
experimenterade mig fram till dess uteende den fått nu.


Mönstrets randning hittade jag i en gammal "Marks och Kattens"
 tidning som jag fått av mamma.

 
Med tillåtelse av min äldsta dotter visar jag här hennes mössa
som jag virkade åt henne i julklapp. Färgen har hon valt
själv och även typ av tofs.
 
Mönstrets struktur i dotterns mössa hittade jag i en "Marks och Kattens" tidning.
Den är troligen från slutet av sjuttiotalet eller i början av åttiotalet.
I tidningen visas denna randning i ett mönster på en baby jacka.
Den är lätt att virka. Garnet jag stickat med är ungefär i tjocklek som lovikkagarn.
Så man gör den på en kväll.

Tröjan som min dotter bär har jag stickat när jag var i ungefär samma ålder som hon är nu.
Den är stickad av en massa restgarner med olika randningar och mönster.
 Modellen är en pingvinärmad tröja med knutna band på axlarna och armarna.
 Såsom det skulle se ut på åttiotalet.



Tröjan som jag sjäv hade och stickade
 som ung på 80- talet.
 Nu använder min dotter den.
 
:
/ HElla
:

Inga kommentarer: