måndag 14 januari 2013

Mina pågående projekt


Silk Garden 279I fredags köpte jag ett japanskt garn med en massa fina färger i. Men inte i just den färgställning som är på bilden.
Jag har en sak som jag vill testa.
Den saken provvirkar jag på vid köksbordet emellanåt.
Har blivit inspirerad av ett plagg i en film som jag gärna vill ha.
Där finns inget färdigt mönster så jag får improvisera ihop ett.
Jag hoppas att det kommer att bli bra för garnet är så fint.


Min spedetröja har jag med mig på jobbet och stickar då och då på luncherna men det går sakta framåt.
Igår hittade jag jättefina band på en hemsida till min "spede",.som jag tänker dekorera den med.Så det blir till att lägga in en beställning så småningom.
I mina gömmor har jag ett sidentyg som jag köpte för tio år sedan.
Det är av samma tyg som jag hade i min brudklänning.
Det tänker jag också använda. Pärlor och broderigarn har jag också.
Så nu får jag verkligen sätta fart att sticka den färdig.

Där finns ett UFO i garderoben som aldrig blir färdig. En tröja till min man.
Han har själv fått välja modell på tröja och
naturligtvis den mest komplicerade modellen.
Den tar jag fram då och då,
stickar några varv och
sen får jag repa upp det igen för där har blivit något fel.
Den lär jag hålla på med till vi är pensionärer.

Lite grann i den här stilen är fiskartröjan jag påbörjat till min man
. På bilden är en äkta irländsk fisketröja. Tröjorna är väldigt varma och sköna.
Ull är det mest oslagbara material när det gäller att hålla värmen även om ullen blir blöt.
Det sägs att kvinnorna förr stickade tröjorna till sina män när de var ute till sjöss.
I tröjan stickades in bl.a. sorg, längtan, oro, förtvivlan, tro,hopp och kärlek.
Vacker tanke, tycker jag.
Sovrumsprojektet har tagit fart. Men grundtanken att byta rum har vi lagt på hyllan.
Istället flyttar vi om i vårt gamla sovrum och förnyar lite där istället.
( jag känner mig extra glad för det var så jag ville göra från början.)
Vi har byggt upp en vägg och imorgon ska jag beställa en rulle tapet.
Förra veckan hittade jag en spegel med bord på en loppis här i Umeå.

Linas tur och retur

Spegeln och bordet ska också få en plats i sovrummet.
En tavla, som farfar målat ska jag lämna in till en ramverkstad så den äntligen blir inramad.

Ja, så här håller jag på. Planerar oftast allt i tanken.
När sen allt är uttänkt och klart sätter jag igång.
Ibland så blir där överhettning i hjärnkontoret av alla idéer.
Vill så gärna gör allt på en gång.
Men jag skriver aldrig ner något.
Jag tycker om att hålla dessa tankar för mig själv.
När jag har en stund över, så ploppar där upp tankar.
De tankarna kan jag sen roa mig med hur länge som helst.
Jag möblerar rum. Skapar något virkat, stickat, eller något annat roligt.
Jag har sällan eller aldrig långtråkigt med mina egna tankar och idéer.
:
/H
:

Inga kommentarer: