måndag 20 augusti 2012

Min egen naturkosmetik

Nu börjar allvaret och den verkliga vardagen kryper sig in på knuten.
Imorgon börjar den yngsta i 6:an och det blir vanliga rutiner igen.
 Det känns vemodigt. Som att sommarfesten är över.
 Inga sovmornar längre och
 det blir rutiner som måste följas.
Det avskydde jag som liten.
 Inte lätt under skoltiden och
väldigt jobbigt, trots att jag aldrig skolkade,
 önskade jag ibland att jag gjort det.
Jag har aldrig lärt mig att stiga upp tidigt på morgonen.
 Det är så här 40+ år senare lika svårt.
Det är lite förberedleser som måste till och
vi har ägnat dagen att prata om rutinerna för veckan som kommer.
 Då upptäcker Y-dott och jag att Kropps-/ intimtvålen är slut.
Det blev att hastigt och lustigt ställa sig och röra ihop en tvål.
2 liter blev gjort idag och det kommer att räcka ett tag in på hösten.
Nej, det är inte sockerkakssmet.
Det är 2 liter hemmagjord flytande
dusch-/intimtvål.

I ett led att bidra med en giftfri miljö för mig och
 min familj så försöker jag göra allt som vi kan tänkas använda för kropps - och hårvård.
Jag har nu tre saker som jag inte gör själv. ( som jag kan komma på nu.)
Deodorant, parfym och tandkräm.

 Tills för för lite mer än vecka sen d.v.s.
Hittade en sajt som visar hur du lätt kan göra en bra och
 effektiv deodorant utan giftiga tillsatser.
Jag har använt apotektets Bats i många år.
Jag tycker den har funkat bäst.
Dock inte så bra för kroppen.
Den innehåller aluminiumklorid.

Det var med stor skepsis som jag nu tog mig an att göra egen deodorant.
Ingredienserna är så enkla att det lätt går att plocka ur skafferiet och kylskåpet.

kokosfett, bakpulver och majsstärkelse. Det är basen.

Det är allt om man vill ha ett effektivt och fungerande deodorant.
 Ev. lite doft tillsatt.
Se länken nedan hur du går tillväga.

http://smasteg.nu/ett-snabbt-saett-att-goera-egen-deo
( Här finns även andra bra tips för den miljömedvetne.)
:
Jag är för att exprimentera med recept och
 gick även denna gång ett steg längre.
Jag tillsatte några droppar farnesol.
 Bytte ut majsstärkelsen mot rismjöl och
så hade jag ett doftande ekologiskt kokosfett.
 Tillsatte några droppar eterisk olja av ros.
Så här i efterhand är nog majsstärkelsen bättre.
 Den är mer finmalen än rismjöl.
Men jag är allergisk mot majs,
 så det finns inte hemma i skåpen.
Det man också kan tänka på är
 att göra hälften av mängden av receptet.
Jag gjorde hälften.
Det är väldigt drygt och man bör förvara det i kylskåpet
 mellan varje gång man använt deodoranten.
 Det blir "rinnigt" av att stå framme.
Här är mina deodoranter, tre av fyra.
Jag har fyllt upp massan
 i  en större variant av cerathylsa.

Jag har bevis på att det verkligen fungerar.
 I och med min förkylning så har jag mest legat och
 ynkat mig i sängen.
Så duscha blev det inte på tre och en halv dag.
Usch, jag vet, inte så najs.
 Fick i alla fall testa deodoranten.
Kan säga att efter dag tre,
 då var det dags att ställa sig under vattenkranen.
 Men då hade det faktiskt varit luktfritt i armhålorna
 i 3 och en halv dag.
Så nu köpes det inte deodorant mer.
Jag plockar allt från skåpen hemma och
 gör egen hädanefter.
Billigt är det ju också och giftfritt.
:
/ Hella
:

2 kommentarer:

Ann-Sofie sa...

Först idag såg jag att du har naturkosmetik på din sida. Din deo skall jag absolut testa. Maken är deomissbrukare och jag deovägrar så han skall få prova. Går inte det skall jag.... Men du - fanken så dum man var innan man började göra eget. Nu har jag inte köpt en kräm eller lotion på åratal och nog är jag lika bra i huden (eller bättre tror jag faktiskt) än tidigare. Håret är dock ett problem. Jag kan inte bli av med mitt schampooberoende. Har provat en massa olika, men inget har funkat ännu. Har du några bra tips där?

Helén sa...

Hej Ann- Sofie!

Roligt att du skriver en rad. Har nu använt den hemmagjorda deodoranten i över ett år och jag byter inte den mot något annat. Den fungerar fortfarande lika bra. Hoppas att din man kommer att tycka det samma. Vanlig vegetabilisk olja är väldigt bra att smörja sig med. Vill man läka hud och stoppa rynkor så kan sesamolja vara ett bra alternativ. Den har en viss solskyddsfaktor också inte så hög, men ändock.
Jag håller med dig. Schampo är svårt. Jag letar hela tiden efter bra alternativ. Just nu testar jag några miljövänliga alternativ som man kan köpa från Crearome. Jag har blandat schampo själv i flera år. Har alldeles nyss gjort en sats med en ny produkt som är miljövänligare så jag vet inte än hur den kommer att fungera på mitt hår. Men jag kommer att skriva om det här lite längre fram i bloggen. Jag har testat många olika alternativ men mitt hår blir alldeles för tungt och för fort fett. Så jag håller tummarna på att detta jag nu blandat till ska fungera bra. Hör gärna av dig igen om du har frågor. :)
/ Helén