onsdag 1 mars 2017

Muggkake- semla LCHF

Under fettisdagen så las det upp en massa bilder på semlor överallt i media.
Jag hade så  mycket att göra under semledagen att det fanns ingen tid att baka egna.
Den långa arbetsdagen avslutades med ett kundbesök för att hjälpa en kund hänga upp ett väggur.
Maken skruvade i bilen för att byta en bromsslang och dottern pluggade.
Det blev till att svänga ihop en pannkakssmet á la LCHF och tina lite hallon som jag plockade i fjol höstas. De blev jättegoda och var väldigt mättande.

Jag har varit sugen på semla sedan dess.
Maken är bortrest och jag orkade inte ställa mig att baka så,
ikväll gjorde jag mig en muggkaka/mugcake i mikron och
 därefter blandade jag ihop en mandelmassa och vispade laktosfri grädde.
Det tog ca. 7 minuter för min semla att bli klar till kvällskaffet.

Så här gjorde jag:

 Blanda samman de torra ingredienserna

½ dl mandelmjöl
½ tsk fiberhusk
½ tsk bakpulver
½ krm vaniljpulver
ett par stötta kardemummafrön

1 ägg vispas lätt

 1½ tsk vispgrädde
1 tsk smält smör

Smält smöret i en mugg och
 fördela det smälta smöret i muggen.
Häll resterande smör , det vispade ägget och
 grädden i skålen med de torra ingredisenserna.
Blanda väl och klicka upp i den smorda muggen med smör.

Kör muggkakan  i micron ca. 2 minuter.
Ta upp och låt svalna.
Skär upp i toppen  och ta ur inkråmet ur bullen.
.

Blanda mandelmassan

½ dl. mandelmjöl
2- 3 tsk vispgrädde
1 droppe bittermandelolja
ev. sötning tex. stevia,( väldigt lite behövs)
Blanda i inkråmet av muggkakan.
 Ev. fyll på med mer grädde till önskad konsistens.

Så här gör du Muggkakesemlan

Fyll muggkakan med mandelmassan.
Vispa ca. 1 dl vispgrädde och lägg på toppen därefter lägg på locket.

KLART!

I brist på bröd får man ta limpa, sa alltid min mormor. 
Så rätt hon hade!
Det var ett supergott substitut till en äkta semla,
dessutom  betydligt nyttigare och enklare att göra.

Lev gott och må väl.

/ Helén






Inga kommentarer: