måndag 13 februari 2017

Förbättringar i urmakeriet

Jag har några mål detta året och i framtiden för att förbättra min arbetsplats.

Jag till vänster och min syster till höger på vårt urmakeri i Umeå.
- I år så ändrar vi arbetsrutiner. Det är en av de saker på min listan som vi  redan påbörjat. Vi har nu provat detta i två veckor och båda tycker att det fungerar bra. Man får äta varm mat varannan dag och varannan dag kall mat. Hahaha. Det positiva dock är att jag jobbar mer effektivt båda dagarna. ( Dagtid)

- I år blir det ett nytt förvaringssystem för reservdelar. Jag letar skåp och lådor som kan passa mitt ändamål. Vi har ett par lösningar som skulle kunna gå. Men jag har inte bestämt mig för vilket ännu. Vi letar vidare tills vi hittar något som kommer att fungera bra. (arbetas med på dagtid)

 - Ett bra datorprogram för lagret av reservdelar.( leta på kvällstid)

- Tillsammans med min man ska vi förbättra en rengöringsapparat för armbandsur så att den blir ännu effektivare.
 (Efter arbetsdagens slut)

- Införskaffande av kunskaper av ett ritningsprogram. Jag är lärd i den gamla skolan med handritade ritningar på föremål. Nu är det dags lära mig att använda ett datorprogram. ( kvällstid)

- införskaffa en svarv som är lite större. ( leta på aktionssajter på kvällstid.)

- Skaffa datorprogram och mätningsutrustning inom urmakeri.( beställa från nätet på dagtid.)

- bygga om lite i butiken. (arbete på dagen.) Leta ett vitrinskåp som passar.

 - förbättra belysningen i butiken. ( arbete dagtid och kvällstid.)

- Avsätta tid för att renovera armbandsur och fickur som är företagets egna, för att sedan sälja i butiken. (arbete dagtid.)

- Starta en webbshop med renoverade ur. (arbete på kvällstid)

- youtube kanal med filmer om urmakeri.  (arbete på kvällstid.)

- Förbättra miljön runt min arbetsbänk. I år så vill jag montera ett  punktutsug över arbetsytan där jag jobbar. Idag sitter jag och andas in ångor från kemsik ren bensin. (Har gjort så nu i 30 år snart.)
Försöker att ha lite rutiner för att slippa andas in så mycket ångor men det blir lite varje dag.
Jag vill förbättra min hälsa och det här är en viktig del i den processen. Egentligen är detta prioritet ett. (arbete efter arbetsdagens slut.)

En lista som säkert kommer att bli längre, men kan vi beta av det mesta i år så har vi kommit långt.
Många av dessa åtgärder kommer att förbättra arbetsmiljön och utvecklingen av vårt företag.

Ha hälsan och lev väl.

Helén






Inga kommentarer: