söndag 24 februari 2013

Stresshantering

Alla händelser i sitt liv ger en erfarenhet och stress är en av dem som man faktiskt kan lära sig att hantera. Även när man har många bollar i luften och blir behandlad orättvist.
Eller när personer försöker skapa stresssituationer för att få dig som person ur balans.
Vid min ålder och med många märkliga händelser i bagaget, lyckas man bygga upp en prioriteringslista som gör att även när man har mycket att göra, kan man koncentrera sig på en sak i taget.
På så vis stressar man inte upp sig för småsaker och hanterar människors märkliga beteenden med ro.
Men det gäller verkligen att vara trygg i sig själv och att välja sina konflikter med omsorg.
Det gäller att kunna känna av när en diskussion kommer att bli sund eller om den kommer att leda till onödigt uttömande av energi eller att personen i fråga söker bråk. Sen gäller det att prioritera bort engergitjuvar ur sitt liv och även människor med psykopatiska tendenser.
Eller råkar man ut för psykopater, veta hur sådana människor beter sig så att man kan hantera situationen rätt och så smidigt som möjligt.
Är man trygg i sig själv och råkar ut för obehagliga situationer och obehagliga människor kan man behålla sitt lugn och just det, ta det med ro.
När man hamnar i det läget så är det fantastiskt känsla. Jag tror att det kommer med åldern.
Jag önskade jag hade den erfarenheten, styrkan och självförtroendet när jag var yngre. Så mycket lättare allting hade varit då. Så mycket bättre jag hade mått.
Skönt att man kommit i den fas i sitt liv när man tar skit och gör det till guld.


Omslag boken
:
/ Hella
:






Inga kommentarer: