tisdag 6 november 2012

banankaka Gluten- och äggfri och laga yllekofta

Bananerna köper man gul gröna.
Sen får de ligga i skafferiet till de är gul bruna.
I alla fall hos oss.
Då är det himla bra att göra en banankaka av de övermogna bananerna.
De är ju dessutom extra goda och synd att slänga då jag alltid köper ekologiska bananer.

Så jag hittade på och rörde ihop en banankaka på söndags eftermiddagen.
Så här blev min:
BANANKAKA 
Med det lilla extra på söndag.
gluten- äggfri och delvis låglaktos
.
5 dl glutenfritt vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 gram smör, smält
2½ dl  strösocker av rörsocker
2 tsk vaniljsocker av rörsocker
5 st. små mosade ekologiska övermogna bananer.
rivet skal av en halv citron
100 gr hackad 70% mörk choklad
1dl. kesella
 
Sätt ugnen på 200 grader. Smöra och bröa ( pofiber) en rund form.
Smält smör och mosa bananer.
Blanda de torra ingedienserna.
Blanda smör, mosade bananer och
 kesella bland de torra ingredienserna och
rör om till en jämn smet..
Häll ner blandningen i den bröande formen.
Grädda i ca. 30 minuter eller till provstickan är torr.
.
Här kan man stanna och äta en god kaka
, men det var söndag och då gör vi det lilla extra.
:
100gr philadelphia
1dl florsocker av rörsocker.
pressa saft av citron efter smak.
Blanda ihop.
Bred över kakan.
:
 
 
Banankaka gluten- och äggfri.
Med det lilla extra på toppen.
Det går väldigt trögt med spedetröjan.
 Eller snarare så har det varit alldeles för mycket annat.
Så den har fått vila lite.
Trots det bär jag med mig stickningen fram och tillbaka till jobbet varje dag
 i hopp om att där ska bli en liten lucka över till stickning på lunchvilan.
 
Jag har även tagit mig an ett annat stickprojekt.
Nämligen att laga en tröja som jag stickat tidigare.
Av någon underlig anledning nöter jag tröjor i, armhålan?!?!?
Känns så tråkigt  och trist att koftan bara ska ligga oanvänd
när dessutom garnet är växtfärgat av svärmor och
hon har även skickat ullen för att spinna det.
Så nu sitter jag och stickar in laglappar i armhålan på koftan
 med restgarn från när jag stickade den tidigare.
Så här ser det ut hittills.
Inte så snyggt stickat,
 men jag tror inte det kommer att synas så mycket.
Räddar min stickade favorit  kofta med
 instickad laglapp i armhålan.
 
 Koftans mönster hittade jag för många herrans år sen hemma hos mamma.
Mamma hade rivit ut och sparat mönstret till " Den franska lilla koftan"
Jag blev så förstjust i partierna med smockmönster.
Det har verkligen varit min favorit kofta så då det är inte konstigt att jag nött ut den.
:
HElla
:
 

Inga kommentarer: