lördag 18 februari 2012

Blodpudding- ägg-, gluten- och laktosfri

Ibland kan det vara mycket enkelt att ändra ett recept.Som i det här fallet.

Receptet kommer från "ModernaStora Kokboken" från Wezäta förlag.En för övrigt mycket bra kokbok!
Här finns allt du kan behöva veta i matlagningsväg och mycket annat.
Den fick jag på min 20-årsdag och min mamma fick sin på sin 20-årsdag och min mormor på sin 20-årsdag. Har man tur hittar man ett ex. på loppis eller på nätet ibland.
Nu letar jag en sådan kokbok till min äldsta dotter som fyller 20 år i år.
Jag hoppas på att någon skulle kunna tipsa mig om ett exemplar om ni läser detta.



Blodpudding- gluten- och laktosfri

5dl blod (jag använder nötblod då jag inte kan äta gris.)
3 dl svagdricka
Blanda ihop :2dl glutenfri mjölmix och 2dl bovetemjöl samt 1 tsk psylliumfrön
1 gul lök, hackad
3 msk smör eller margarin
3 msk sirap
1 msk salt
1 kryddmått vitpeppar
1 kryddmåt kryddpeppar
1-2 kryddmått ingefära
2-3 kryddmått mejram

Sila blod och vispa ihop med svagdrickan.
 Vispa ner mjölet och se till att blandningen blir slät.
Fräs lök i fettet.
Blanda lök och alla de andra ingredienserna ner i smeten.
Häll smeten i smord och bröad ( jag använder bovetemjöl att bröa formen med) hålfom eller avlång brödform.
Fyll formen till ca tre fjärdedelar.
Täck med lock eller aluminiumfolie.
Koka i *vattenbad på spisen eller i ugnen ( ca 200 grader) tills smeten stannat och inget fastnar på provstickan eller tandpetaren.ca. 1 tim.

Servera med hemlagad lingonsylt, smält smör och ev. fläsk eller som i mitt fall stekt rökt kalkon i skivor.
/ Hella

*) Vattenbad låter krångligare än vad det är.
Fyll en kastrull med till hälften vatten och ställ bakformen i den vattenfyllda kastrullen.
I ugnen fyller man en långpanna med vatten till en tredjedel och sätter formarna i vattnet.


(Djurblod brukar man hitta i frysdisken.)

/ Hella

Inga kommentarer: