torsdag 1 september 2016

Husets nya glasveranda / punschveranda

Det har varit bråda dagar med att få färdigt vår veranda innan hösten gör sitt intåg på allvar.
Nu är utsidan klar sånär som lite småfix på markplan.
Jag har googlat många timmar innan vi tillslut bestämde oss för det utseende nu verandan fått.
Huset är från 30- talet och jag har försökt att återskapa hur det har kunnat se ut.
Egentligen drömmer jag om en 1800- tals veranda med mycket snickarglädje och blyglasfönster,men jag hejdade mig och valde istället stilen efter åldern på huset.
Det skulle också passa in med den inbyggda hissen som redan fanns,
 då vi köpte huset.
På en punkt kunde jag ändå inte låta bli att sticka ut lite.
Jag blev stormförtjust i ett par röda pardörrar från 1800- talet, åkte och tittade på dem och de fick följa med hem.
 Jag är jättenöjd med resultatet. Man får väl tro att på 30- talet så återbrukade man byggnadsmaterial , såsom man gör idag. Vi låtsas det i allafall.
Här kommer en bildkavalkad.
Här börjar verandan ta form. 

Så här såg det ut innan vi började renovera.
Gisten och skev var trappan,
med rostig ram så trappan lutade oroväckande. 

Här börjar även övre verandan bli klar.
Tyvärr beslutade vi oss sent att även bygga in balkongen,
 på ovanvåningen
och det blev en avbruten kant mitt på fasaden.
Blev lite charmigt.
Så den fadäsen bjuder vi på. 

Den 1 november 2016 målades sista penseldraget vid mörkrets inbrott. 

Denna fina månskenslampa ska få sitta på den övre punschverandan
när där blir klart invändigt.
Jag längtar att få sitta där mörka höst- och vinterkvällar.
Just nu njuter jag av lampan i vardagsrummet. 

Där finns andra saker jag hittat som ska få vara på punschverandan. Men isolering och färg saknas. Det är nästa steg nu.
Jag längtar.

Ha hälsan och må gott.
Helén



Inga kommentarer: