måndag 6 december 2010

Mjuk pepparkaka Glutenfri / låg lakots/ äggfri

 Det är mörkt ute. Vi är inne på den mörkaste årstiden.Tröttheten blir bara värre och värre.

Jag har tagit nytt sköldkörtel prover. Känner att jag behöver mer medicin. Kroppen säger till.
Att jag nu får leva med glutenfri kost har jag helt och hållet acepterat.
Det ingår som ett sjukdoms symtom för en del människor med sköldkörtelsjukdomar.

Mamma har en supergod mjuk pepparkaka som  går snabbt att röra ihop. Den har jag ändrat om receptet så nu är den även glutenfri och kan göras låglaktos eller mjölkfri.



Min billiga glutenfria pepparkaka
 ( 1kkp= 1 kaffekopp = ca. 1½ dl.)
2 kkp glutenfritt vetemjöl
2 kkp socker
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
½ tsk  malda nejlikor
½ tsk mald ingefära
1½ msk lingonsylt
25g margarin eller smör
1½ kkp youghurt eller t. ex. julmust, havremjölk eller annat mjölkfritt alternativ.

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör ihop de torra ingredienserna. Smält margarinet och blanda smör och youghurt och lingonsylt i bland de torra ingredienserna till det blir en en jämn smet.
Smöra och bröda ( jag använder det glutenfria mjölet istället för skorpmjöl) en rund kakaform.
Häll smeten i formen och sätt i ugnen i ca. 45 min.

Är jättegott med lite grönmögelost till.
Blanda lite grönmögel ost och philadephiaost till en röra och servera till som en exra piff ibland.
Eller ta creme fraiche och smaksätt med lingonsylt.
Vispa upp blandningen med visp till det blir fluffigt och du får en god röra på kakan.


Hoppas att det ska smaka.
.
/H
.
.

Inga kommentarer: